1 April 2019

Het ‘echte werk’ ervaren tijdens de meewerkdagen

Ervaren hoe het echt werkt

Dagelijks werken ruim 100 Logchies medewerkers aan de instandhouding van het vastgoed van onze opdrachtgevers. De een op locatie, de ander op kantoor. We werken allemaal voor hetzelfde doel: Zorgen voor het beste resultaat voor onze opdrachtgevers en de bewoners. Maar wat dragen we bij vanuit onze functies en hoe doen we dat dan? Tijdens de Logchies meewerkdagen draaien collega’s een dag mee bij een andere collega om van elkaar te leren. Dat levert mooie praktijkverhalen op.

Praktijkverhalen buitenHR Manager, Tamara de Graaff liep een dag mee op het project Vincent3 van opdrachtgever VVE Beheer Amsterdam.

”Allereerst respect voor het feit dat onze vaklieden midden in de nacht (!) op moeten staan om tijdig, 6.55 uur, op het werk aanwezig te zijn. Om 6.15 uur fietste ik, vanuit Amsterdam Noord, richting het project in De Pijp. Teamleider Wim Drost en collega’s ontvingen me hartelijk en na de dagstart (inclusief koffie!) was het tijd om de steiger op te gaan.  

Strenge controle

Op 5 hoog mocht ik het dakoverstek schoonmaken en schuren. Daar bleef het niet bij, want na de eerste koffiepauze waarin al de benodigde broodjes door de heren werden genuttigd, was het tijd voor het ‘echte werk’. Met schilderskwast en strijkvaatje ging ik de steiger op om de kozijnen in de grondlak te zetten. Dit alles onder toeziend oog van het team. Ik kreeg de nodige aanwijzingen en tips en mijn werk onderging een strenge controle. Uiteindelijk heb ik toch een aantal kozijnen naar tevredenheid van het team kunnen schilderen.  

Praktijkverhalen keet
Heel anders dan op kantoor…

Rond 12.30 uur begon mijn rechterarm te protesteren. Dit ben ik, als kantoormedewerker, gewoon niet gewend! Ook de weersomstandigheden veranderden, want de zon die in de ochtend nog heerlijk scheen maakte plaats voor een echte wolkbreuk. Tijd voor de lunch dus gelukkig mocht ik even schuilen in de keet. De meewerkdag vond ik erg leerzaam, er is me veel duidelijk geworden. Er komt zoveel bij de organisatie van een project kijken: de (samenstelling van de) ploeg, de planning, materialen, samenwerking en afstemming met ketenpartners, de logistiek…  Ik wil ‘de mannen’, mijn collega’s op locatie hierbij nogmaals heel erg bedanken voor het warme welkom en tijd die ze voor me hebben vrijgemaakt.” 

Praktijkverhalen corneb
Manager Planmatig Onderhoud, Corné van Eijk werkte een dag mee met de ploeg van teamleider Patrick Schuijt op het project van de Alliantie in de Balistraat te Amsterdam (planmatig gevelonderhoud binnen het G-sequent):

“Na ontvangst met koffie in de keet gingen we meteen naar het werk aan de achterkant van het complex. Wat opviel was de goed georganiseerde logistiek. Onder andere doordat gebruik gemaakt werd van de mogelijkheden op de locatie, in dit geval de bereikbaarheid via de fietsenstalling, om de achterkant van de Balistraat te kunnen bereiken, zonder eerst naar boven en weer naar beneden te hoeven klimmen. Een mooi voorbeeld van samenwerking in de keten: door een goede organisatie van de werkvoorbereider kan de vakman het werk efficiënt uitvoeren.

Schuren, schoonmaken en praten

Na een uitgebreide instructie van de teamleider ‘”Goed schoonmaken en schuren is essentieel voor het beste eindresultaat”, ging ik aan de slag met het ‘echte werk’. Tijdens het schuren ging plotseling een balkondeur open en werden we aangesproken door een bewoner “of het niet wat rustiger kon.” De teamleider deed navraag en mevrouw legde uit dat haar man nachtdienst had. (Ik wil hierbij écht een compliment maken naar de teamleider over hoe hij deze bewoner benaderde en te woord stond.) Na een kort gesprek stapte de mevrouw in alle tevredenheid weer naar binnen in de woning. Zo bleek maar weer eens dat het werk wat we doen om méér gaat dan onderhoud van het gebouw.
Het gaat écht om de bewoners.

Wat mij wel verbaasde was de aanwezigheid van de vele spullen op de balkons barbecues, bloempotten (zie foto) wasrekken, opslag van allerlei huisraad. Het zorgen voor voldoende werkruimte door communicatie en hulp richting bewoners blijft een belangrijk aandachtspunt.  

Trots op ons vak!

Mijn werk op de steiger heb ik even onderbroken voor een afspraak op kantoor bij een andere opdrachtgever. Begin van de middag keerde ik terug op het werk waarna ik het karwei heb kunnen afmaken door ook nog te mogen schilderen.  Het was een leerzame dag waarbij me is opgevallen hoe goed de sfeer is in het team en hoe deze collega’s van hun vak houden.  Met heel veel energie en een trots gevoel heb ik de dag afgesloten. Mooi om te ervaren, een leerzame dag en voor herhaling vatbaar!”  

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?

U kunt zich hier inschrijven voor onze nieuwsbrief Logchischerwijs.

Deel dit bericht
Lees hier meer nieuws over onze activiteiten en projecten
17 June 2019
Maar liefst 265 bezoekers tijdens de Open Dag van de Bouw
Onze eerste deelname aan deze landelijke open dag was meteen een groot succes, want ruim 265 mensen bezochten de locatie!
Lees meer »
12 June 2019
Dag van de Bouw Junior voor 72 kinderen uit de IJMOND
Op woensdag 19 juni organiseert Logchies i.s.m. JINC de ‘Dag van de Bouw Junior’. Oftewel een Bliksemstage voor de onderhoud- en renovatiesector.
Lees meer »
16 May 2019
De Alliantie en partners klaar voor ketensamenwerking ‘next step’
Maartje Brans, Directeur Vastgoed-onderhoud De Alliantie en algemeen directeur Paulina Logchies tekenen voor de hoge ambities binnen Sequent NXT
Lees meer »